Vilka rättigheter har jag som konsument enligt svensk lag?

Som konsument i Sverige har du många rättigheter som skyddar dig vid köp och tjänster.

Som konsument har du flera rättigheter när det gäller kreditavtal i Sverige. Du har rätt att bli informerad om kreditvillkoren, inklusive ränta, avgifter och villkor för att ändra dem. Du har också rätt att bli prövad för kreditvärdighet och att få veta varför en kredit eventuellt nekas. Du har rätt till en bindande kreditoffert med en betänketid på minst sju dagar. Du har rätt att få information om vilka faktorer som påverkade den erbjudna räntan och du har rätt till en diskussion om amortering och ett förslag på en individuell amorteringsplan.

Du har också rätt till en skriftlig dokumentation av kreditavtalet som innehåller alla viktiga uppgifter, inklusive den effektiva räntan och det sammanlagda beloppet som ska betalas. Du har rätt att få en sammanställning av betalningsplanen och att bli informerad om ändringar i kreditavtalet. Du har rätt att frånträda kreditavtalet (ångerrätt) inom 14 dagar från det att du fick dokumentationen. Vid kreditköp har du rätt till en kontantinsats på minst 20 procent av varans kontantpris. Om kreditgivaren överlåter sina rättigheter, får du göra samma invändningar mot den nye kreditgivaren som du kunde göra mot den ursprungliga kreditgivaren.

Du har också rätt till skydd mot valutakursförändringar vid bostadskrediter i utländsk valuta. Kreditgivaren måste ha rutiner och riktlinjer för att överväga alternativa lösningar när du är i dröjsmål med en betalning. Du har också rätt till vissa skydd vid så kallade högkostnadskrediter, som begränsningar för räntan och kostnaderna.

Fler frågor du kan ställa

Loading...